Datang dan Pergi

25/07/2014 lahirlah putera ke 3 kami - Muhammad Ilham Aqbar...syukur semuanya selamat...sbnrnye ibu kena serah diri 24hb tu untuk di induce keesokan harinya...ingatkan kali ni hero ibu ni nk keluar mcm abg2 nye,kena induce...tp rupenye dia kasi pengalaman baru pada ibu untuk merasai sakitnya bsalin normal...

Admit dlm kol 12tghari...mcm biasa xsakit pape...rehat2 sambil bdebar dgr katil sebelah sini dan sana mengerang sakit...



Nurse check denyutan jantung baby semua ok..petang,lps solat zohor doc check bukaan..br 3cm..so ptg tu,bila papa dtg,ajak dia jalan pegi ofis sambil ambik brg dan biskut nk mkn kt wad...so dgn baju patient nye,jalan la ke opis dgn harapan jalan byk2 ble la cpt bsalin...btembung dgn prof Ho,smpt dia pegang perut,katanya tinggi lagi ni...prof,perut sy mmg begini,xturun mcm org lain bila nk bsalin...balik wad,mmg rs perut mengeras,tp takde la sakit pon..so ckp kt en.suami,balikla dulu.kang ada pape ibu call..kesian plak kt anak2 kt umah...

Dh bkk puasa,smyg maghrib,en.suami dtg hntr puding cocktail yg xsmpt abiskan..ckp kt dia mcm kerap jgk perut mengeras,tp xde la sakit..ada keluar darah maybe sbb doc check bukaan td..lepas dia balik...g solat isyak...lepas solat,haish,knp rs mcm xsedap perut ni..dlm pada xsedap perut,makan lagik puding smp abis..wakakaka...

Kol 10,tgk jam,dh start kira dia mengeras..xpnh2 kira sblm ni sbb xpnh lak rs lain mcm ni...10 minit skali...ok,xde pape kot...main game lagi...mata xleh lelap dgr org sbelah mengerang sakit...kol 11.30mlm dia buat dh...sakit la plk,mcm nk period..tgk jam 10min 2 kali..pegi kaunter wad nk mtk panadol..kebetulan doc ade,dia kata dia nk check..ok,msk bilik rawatan,check bukaan dh 4cm dan contraction 5min 2 kali..aku xtau pon tu contraction sbnrnye,doc yg ckp...hehehe...so kena tolak msk labour room kol 12mlm...

Kat labour room smpt call en.suami..dia kata ok,ok nnt dia dtg...doc dtg check,pastu msk lg sorg muka serba salah...ibu ni dh sakit,so nk mtk cucuk ubat tahan sakit tp doc tak kasi..dlm muka serba slh tu,dia ckp,'akak,kita tgg prof dtg ye..heartbeat baby tiba2 turun,so xble cucuk ubat'... Ok,berita tu xbagus..dlm kepala pk nk kena csect ke..tp apa2 pon terima asalkan baby selamat..dh se jam,call lg en.suami..pon ckp otw...prof dtg,tp sib baik muka prof xgelabah mcm 2 org doc tu..so prof kata kite monitor dulu..insyaallah ok..

Dlm dok sakit tu suaminye xsmp2..jd pape ke kt dia...call lagi...rupenye 2 kali call td dia ngigau..kali ke 3 br la dia tkejut ckp knp xcall dia dh msk labour room..haishhhh....xcall apenye dh msk kali ke 3 ni...contraction tanpa ubat tahan sakit tu rupenye xmenahan sakitnye..haaa,nk sgt rs contraction kan,rasakan...huhuhu...kol 3 br la en suami smp...lepas tu sakit btubi2 dtg...midwife kata br 6cm,tp anak2 lepas mmg 7cm dh bsalin hakak ni...smp satu saat,sakit dh xble bnafas,time tu mmg ibu dh tau saatnya dh smp..suh papa pggl doc,doc dtg blumba2 dgn midwife...eceh,xdela blumba,tp dgn segera :p ...dia suh tahan,jgn push lg...bila diorg ready je,ibu push...sekali xlepas...kali kedua,dgn sokongan berjemaah para midwife dgn doc,keluarla baby boy seberat 3.47kg pada jam 4.02am dgn tangannya di telinga spt tgh azan...sbb tu nama dia aqbar :) dan sbb tangan dia,drpd ptt xkoyak,tpaksala ibu tahan kena jahitan bhg dlm dan sikit dibhg luar...owh anak...





Alhmdllh sempat la semua org bsahur selepas dia keluar...so ibu xde la rs bsalah sgt dgn doc dan midwife yg btugas tu..tq pd dr.durrah sbb menyambut dan menjahit dgn kemas...so,ada la 3 hr jugak ibu xpuasa kerana melahirkan aqbar...dan berayalah kami sekeluarga di KL sahaja..redho...huhuhu



Ibu xpakai baju raya maka tahun ni ibu tiada dlm gmbr raya family..huhuu...raya ke 3 papa bwk anak2 hntr nenek diorg blk kuantan...dan lepas tu bmulalah sesi pantang sendri...ok je sbb ms aqeef pon pantang sendri...

17/08/2014- berita mengejutkan dari abg...atuk,Mat Yusof telah pegi meninggalkan kami semua..plan untuk balik kg pada 31 ogos dipercepatkan dan mlm tersebut kami pulang...luluh hati..kali terakhir bborak dgn arwah,dia ada ckp,mungkin dia xsmpt jumpa baby ni(ms tu tgh pregnantkan aqbar)... Mmg xsangka apa yg dia ckp benar2 blaku...aqbar xsmpt jumpa moyang dia...

Kami smpt smp sblm arwah dikebumikan...sedih hanya allah yg tau...tp raut wajah arwah sgt tenang dan bersih saat dikapankan...tiada lagi gurauan dan nasihat dr tok ayah...arwah tok ayah suka crita kt semua bila bkumpul yg ibu ni debab ms kecik..dia ingt ibu dh ble bdiri dan dia lepaskan,ibu jatuh gedebuk...masa kecik2 dulu mmg suka balik kg masa cuti dok dgn tok ayah dan tok mek...sedih tgk tok mek...mmg sepanjang 7 mlm kenduri arwah,kami bgilir2 tdo rumah tok mek utk temankan dia...alfatihah,semoga arwah tok ayah berada dlm keberkatan dan ditempatkan dikalangan org2 beriman...

Yang datang membawa kegembiraan...yang pergi membawa kesedihan tp mungkin ada rahmat disebaliknya...2 tarikh yang xakan dilupakan smp bila2... Walaupun Aqbar xsempat jumpa arwah tok ayah,jangan risau,arwah dh kenal Aqbar masa Aqbar dlm perut ibu lagi...

Kisah sedih dan gembira dlm hidup...semoga kita menjadi lebih tabah...
posted from Bloggeroid

Dugaan,Kegembiraan dan mcm2 hal

Minggu ni dh masuk 30w++...alhamdulillah diberi kesihatan yang baik sepanjang mengandung...cuma bila dh makin hujung,pinggang dan punggung sakit2 sikit la...Lepas balik dr klate tempoh hari,kena buat ujian MGTT,dpt la result yang tak brapa nk cantik...atas pagar,tp belum lg diabetes...sbb dapat doktor yg prihatin,terpaksa la buat BSP....haru rupenye menghadapi BSP kt hukm ni..kena dtg ambik darah 4 kali sehari...bukan amik darah hujung jari tu tau,amik darah pakai tiub tu..kalo 4 kali,mmg merasa la sakit kena cucuk...tp lepas bsusah paayh tu,alhmdulillah result nye normal...rsnye,terlampau tak jaga makan masa balik kg tu,tu yang gula naik mendadak tu...insyaallah takde pape...

budak kecik ni,mbuat prangai xnak keluar bakul masa beli brg kt kampung...kt KL tak pulak dia cmni..ngada!
 Disebalik cerita susah payah BSP,saya digembirakan dgn kad hari ibu pertama dari anak teruna saya...wah,agak melebih2 utk seronok,tp nk buat mcmana,dh 4 tahun jadi ibu,br pertama kali dapat kad,maka harusla rs terharu dikit....hehehee...TQ abg am...ibu syg kamu :)

Sayang kamu!
Ok,mula2 cerita susah payah,lepas tu gembira,lepas tu,ada pulak dugaan yang dtg menduga,...dugaan ni mmg menyentap ulu hati dan perasaan...Seorg mat rempit yang ***** mls nk ckp yang ape,telah dtg dr arah blkg swip,lalu menghentak cermin blakang kereta gara2 Mr.J hon dia yg thuyung hayang bwk moto smbil main phone dan hampir accident tu...haish,susah nk dgambarkan dgn kata2 bile swip cedera begitu...luluh hati ni...dh pesan dgn en.suami,lepas ni,lantak kat situ la kalo ada mat rempit yg nk accident ke,yg jatuh ke,yg pengsan ke,biar je...ini balasan dia kat kite...marah betol tahu...report polis,no plate moto dia tu moto curi rupanya....utk menghilangkan rs celaru,dok diam2,muhasabah diri..mungkin kifarah utk diri sendri kot...ada salah silap sy sblm ni.. :( da la taun ni skip insuran cermin,....so merasa la mbayar RM550 utk cermin blkg+tinted...tanya kt service center lg la,RM1180 katanya...pengsan...tukar je la kt kedai tmn connought ut je...
Retak sejuta

Tempat hitam tu tmpt yg kena hentak smp blubang dan menyebabkan tmpt lain retak
Takpe,fikir positif je la....nk menangis pon cermin kena ganti gak...disebalik kejadian,ada la tu hikmah yg tersembunyi...hikmahnya,semlm dpt surat  menang free tiket wayang dr nivea....dan br jap tadi dpt email drpd plusize kitten yang berbunyi "Congratulations TollyJoy Winners!" alhamdulillah  menang hamper tollyjoy worth RM100....padahal buat slogan biasa je...rezeki baby... walaupon kecik,tp dpt la jugak...heheheh...

tiket wayang free

entry yang menang tollyjoy hamper tu :)
Group kami baru je siapkan sistem untuk kejururawatan....yang mana sistem ni akan digunakan oleh org yang on call dan ada 3 shift,24 hours...makanye,sepanjang 2 kluster pelaksanaan ni,umpama seperti kami yg kena keje on call 24 hours 7 days a week utk menjwab segala persoalan dan masalah sistem....duhai,sbnrnye penat sbb time tido pon ada org call kol 2-3 pagi...kena bertahan sbb ada lagi 2 kluster yang belum settle...semoga tiada lagi error dan report2 yang memeningkan kepala dan boleh rest dengan tenangnye...huhuhuhu....

Sunway lagoon with watsons

Weekend lepas,30/3 kami satu family join event watsons kat sunway lagoon...sbnrnye,ambik kesempatan nak g sunway lagoon dgn harga yg sgt murah - RM30 perhead...value 4 ur money :) so,ada la kawan2 opis pon join jugak....murah kot...dh la time cuti skolah...tiket ni kitorg beli kt watsons je..xde pape syarat pembelian pon....


Kami smp dlm pukul 8.3pg sbb kena register sblm pukul 9...keadaan xsesak,nak parking,nak redeem tiket,semuanya senang...yang bestnye,bile masuk,dpt goodie bag ikut bilangan tiket..kalo ada 3, 3 la goodie bag nye...dan isi dlmnye,sgtla best..nnt kt bwh kite letak gambarnye... Event move your body ni,xde la wajibkan kite dok ikut depa menari..so byknye yg dtg(especially family mcm aku) dh g melayan anak2 nak mandi dh... Mmg ramai yg dtg,tp aku rs sbb sunway lagoon ni besar,ada water park,mini zoo,pet zoo,5D cinema dan scream park tu,so takde la nmpk ramai sgt org sbnrnye...


Sebelum mandi,sempat pusing2 tgk booth yg ada disamping dapat amik vitamin 3 kotak,sample brg2 dan tshirt free utk anak2...sblm dtg,mmg dh packing makanan anak2 dlm satu beg asing..so bile diorg tgk beg susu,boley la bwk msk(children food allowed)...anak2 bfast la dgn ns goreng,nugget dan sosej yg ibu bwk..ibu dgn papa pon tumpang mkn skali...hehehe....


budak paling happy mandi



 So far,mmg puas ati la sbb dpt masuk full park dgn hanya RM30...ilham la paling happy sbb mandi smp jadik gelap kulit..sabo je la...ibu dgn papa kol 3.30 dh stop dh..g mandi,tukar baju,solat...surau alhmdllh selesa....yang tak selesa adalah pemandangan sunway lagoon tu la,sbb ramai sgt yg seksi meksi dan yg plg xmenahan,cium2 dlm kolam(melayu +budak2 plk tu)... sorry to say la,mmg memalukan sbb rsnye,kaum lain pon xmcm tu....
tak berenti bjalan lepas tukau baju...
 Dah penat mandi,makan burger king,kitorg gerak la g tgk zoo..pastu naik melayan abg am nak main kat scream park..ibu kali ni kurg aktif sgt,sbb penat kot membawak perut...huhuhh...kesian papa pening melayan bendalah yg semuanya pusing2 tuh...



Baju free dari appeton..

apa yg dapat masa kat sana
budak ni dh tersangat penat
Tak byk snap gambar sbb sibuk dok melayan anak2...tp mmg puas hati dengan event ni..TQ watsons kerana menceriakan kami satu family :)

posted from Bloggeroid

Hati


Kadang-kadang,situasi menekan diri...
emosi bergolak dalam diri..
Masa membuatkan kita kadang-kadang harus akur
dan membiarkan rasa sedih terbiar
rasa sedih yang hanya kita yang tahu
rasa sedih yang hanya kita yang faham
demi menjaga perasaan yang lain..
beban sebak terasa berat didada..
sebak yang menyesakkan
sebak yang belum ada penghujung


Jaga diri...Jaga hati...dan be strong!!!teruskan berdoa...Allah sentiasa ada....

2013 tiba dipenghujung

Untuk menutup tahun 2013,ibu mcm nak abadikan detik2 manis dengan anak2 ibu,ilham rizqie dan ilham aqeef....haish,tak smpt nk berblog...tp sementara 2013 masih berdetik dan belum sampai ke penghujungnya,masih sempat lagi :)

7 Januari 2013
Masa ni,adik aqeef baru berusia 10 hari...dan abg am baru nk menerima kehadiran seorg adik dalam hidup dia...kalo tgk masa tu,mmg agak comot sket abg am sbb papa yang uruskan dia...masa tu,ibu prasan,abg am memang akan cari papa dalam apa jua keadaan...terasa jugak...tp ibu paham,abg am lagi terasa kan sbb ada baby lain tdo kat ibu....jgn risau,ibu sayang abg am sbb abg am cinta hati pertama ibu :)

5 Februari 2013
Majlis kesyukuran dan cukur jambul ilham aqeef yang dibuat dikampung...ibu,sambung pantang kat kampung masa....

18 Februari 2013
Masa ni,Abg Am masuk umur 3 tahun...besar dah anak teruna saya...heheheh....foto family berempat yang pertama untuk keluarga kita...ibu dh habis pantang dan boleh makan kek sama2 :)

20 April 2013
Kali pertama adik pegi zoo dan ntah kali keberapa untuk abg Am yang memang pencinta binatang ni...masa ni,zoo tgh renovate,mmg agak tak puas ati jugak la pegi...yang penting,anak2 seronok...

Mei 2013
Aqeef dh mula meniarap dalam usia lbh kurg 5 bulan++...

8 June 2013
Majlis Aqiqah Ilham Aqeef diadakan kat Kuantan...Masa ni,combined dgn sepupu Aqeef~ Hanania yang beza lebih kurang sebulan je dgn Aqeef...tapi sbb aqeef lahir bulan 12,dan dia lahir bulan 1,maka mcm beza setahun la jugak :)





Semua gambar raya 2013....

Sambutan Bday wisya-anak officemate ibu
Masa g kenduri kat Tambun + lost world of tambun
Sg.Congkak 19 Oktober 2013
Gold Coast Morib ~ again 28 Oktober 2013
Adik dh mula pandai nk join main
Dengan ucu min masa cuti skolah aritu
Balik kg papa 21 Disember 2013
Aqeef 1st Bday! - 26 Disember 2013
Cuba menjadi imam muda ilham rizqie :)
Dan penghujung tahun 2013 ni,ada kehadiran insan baru dalam keluarga kami..syukur alhamdulillah...kali ni,mungkin agak tercepat sedikit...tapi saya rasa,perkiraan Allah itu yang paling tepat...insyaallah rezeki ini sampai pada masa yang sesuai dan hanya Dia yang tau samada kami sudah bersedia atau belum...Masa kami checkup semlm,dia tgh bgerak2 dengan comel,jantungnya bdegup cantik dan dia berusia 10 weeks and 1 day...So,tahun hadapan akan ada ilham kuasa 3~ mungkin Muhammad lagi,atau mungkin Nur.... Semoga mana2 jantina yang Allah kurniakan nanti adalah kurniaan terbaik untuk kami sekeluarga...TQ Allah :)

Ilham v3 ~ coming soon :)

Kasut yang berbaloi


Masa lunch semlm,pegi la viva home...nak beli roti je.kebetulan tnmpk banner yg Bata wt warehouse kt tgkat 2.so alang2 da ada kt sana dan ada ms lg,naikla tgk2... biasala,bile nk naik,xde maknanya nk tgk saje...hehehe...tp ini adalah pembelian plg bbaloi...beli 2 free 1... so,utk 3 psg kasut baru tu,RM 20... walllaaaa....murah kan :)

posted from Bloggeroid

Kongsi Pengalaman

Dh lama pendam untuk share pengalaman lepas jadi pengguna shaklee...Bukan atas dasar saya jadi ahli shaklee pon,tp sebab memang ada kebaikan yang sy rs blaku pada saya....Mula-mula,sy cuba shaklee untuk extra calcium masa pregnant je...sbb 2nd pregnancy mmg kurg gemar minum susu..so sy ambik ostematrix... Kalo masa mengandungkan ilham,sy sembelit,alhamdulillah ms mengandungkan aqeef,takde masalah tu lepas ambik oste...dan bile check bone health kat booth anlene masa pregnant pon,masih di tahap yg sihat...

Masa bersalin,sy cuba lagi...set bersalin shaklee...ada vitalea,b-complex,vita c dan zinc complex....masa ni beli sekali set bersalin amway...tp sebab xsuka bau jamu dlm set bsalin amway,sy just makan pil2 shaklee je...makcik yg dtg urut dtg pada hari ke 5,dan tanya mkn set bsalin apa sbb cpt je kecut rahim(xkembang sgt mcm br lepas bsalin la...) ..masa tu terfikir,shaklee ke....or sebab minum pati haruan...tp rasenye 2-2 pon membantu....pantang anak kedua,25 hari pertama saya pantang sendiri...tp alhamdulillah badan cpt segar...luka pon cepat sembuh,seminggu lebih dh ok...tak mcm 1st baby....supplement byk membantu...nk mbuang pon takde masalah masa bpantang....~ kalo ada masalah mbuang adalah kegerunan bagi org bsalin...ngeri kot kalo sembelit..hehehe...

lepas pantang,sy still continue makan supplement shaklee....sy juga still breastfeeding aqeef yang bulan ni mengjangkau 9 bulan...alhamdulillah,byk rezeki dia....cuma lepas pantang sy makan vitamin c,alfalfa,ostematrix dan kadang2 bcomplex bila stress... sesekali,bila rs nk demam,cepat2  cr nutriferon...kdg2 xjadik demam pon lepas dh mkn nutriferon tu....alhamdulillah...lepas pantang,sy mmg tak period...mungkin sbb breastfeed kot...4 bulan jugak la xperiod...bulan ke 5,bila dtg bulan,risau jugak kot la sakit dan masalah period tsekat2 mcm dulu dtg balik..tp alhamdulillah,lancar je..dh tak sakit perut..period pon dalam 7-8 hari je...normal la...tak macam dulu2,sy mmg ade masalah period...muka pon dah lama xnaik jerawat...mungkin hormon dh stabil agaknya...ESP pon sy minum,tp kurg gemar mgkin sbb sy bukan peminum soya...kalo mealshakes,sy sgtttt la suka sbb sgttttla sedap :) Bulan puasa tahun ni,alhamdulillah,tak dtg bulan,dpt puasa penuh sebulan wpon menyusukan aqeef dan buat stok utk dia kat rumah pengasuh skali...tp mlm2 sy minum performance drink la...so tahun depan tak payah ganti puasa :D

Kadang2 kita tak rasa nak bercerita pon pasal apa yang kita mkn kalo takde effect...tp tu antara effect positif yang sy dpt bila guna supplement shaklee....tp supplement ni mmg kena makan untuk jangka masa yg lama br la nmpk effect sbb dia bukan pil ajaib yang ada magik trus nampak kesan.... lagi satu,makan apa2 supplement pon,kena la doa skali...dengan izin allah,melalui supplement tu Allah tlg kita sihat.... supplement tu melengkapkan apa yang kurg je...tp bila dh berusia,rsnya slowly kena la beralih pada gaya hidup sihat..tenaga kita takkan sama mcm kita di zaman 20an dulu....memang tak sama... kalo nk cite,family sy pon sy rekemen mkn shaklee jugak...umi makan vitalea dgn ostematrix,lina makan vitamin E, atik makan omegaguard dgn alfalfa, kak da makan vitalea, K.lin ambik alfalfa,K.sue amik alfalfa dgn ostematrix... ayuh belilah shaklee dengan saya kerana saya best!.... muahahaha.... 

Breastpump miPump the first year dan avent

Assalamualaikum....

Anak pertama,memang tak dinafikan,saya gagal menyusukan ilham rizqie dengan gigih di atas sebab2 yang tak dpt dielakkan...wpon masa tu,adah dh poskan milkbooster bagai,tp tetap gagal...masa tu,pump dan segala mcm kelengkapan utk breastfeed baby semua dh beli,tp semuanya dh dijual kembali gara2 ibu ilham tak dpt nk menyusukan ilham...kesian abg am...mbesar la abg ilham dengan susu formula...mungkin tiada rezeki abg am time tu...Jadi,ms pregnant kali kedua,skali lagi ibu gigih membaca segala mcm perihal pasal breastfeeding....cuba lengkapkan diri dengan niat untuk menyusukan ilham aqeef,baca cara2 yang betul,study  dengan tekun supaya kali ni berjaya la hendaknya...

So,masa tgh pregnant,ibu beli 2nd hand avent double breastpump.Tp ibu tukar sparepart,botol,corong dgn avent manual comfort.Masa awal2 bersalin mmg susu sgt la sikit...sehinggala pggl makcik tukang urut,barulah meriah rezeki aqeef...so,ms dh kuat,ibu pon mula la pump susu utk buat stok aqeef..kdg2 bile dh sakit sangat luka sbb tak biasa menyusu,maka ibu pump jugak la...at least sembuh kejap dr luka brla direct feed balik...mula2,hasil tak menarik sgt....3oz tu dh mcm sronok sgt la...Tp betul kata org,nk kasi berjaya,smangat tak ble luntur...atas semangat yg jitu (jitu sgt la kan..hahahah),alhamdulillah,dapat la 10oz...pakai avent sgt best sbb dia lembut je.cuma ibu tak reti nak buat double pump..sbb tu la pakai trus botol panjang...jadi,takde function jugak beli yg double padahal pakai single je...hehehe....so avent tu,sbb ble convert jd manual,dijadikan backup jugak la utk bwk balik kg dan pump kt rumah saje lah...lgpon motor dia agak besar~jd malas :p
hasil dengan avent
Masa tengah pantang,mcm biasa,sy bukan jenis dok diam..keje nk shopping kt internet je kan..so dok browse2,bkenan pulak dgn miPump the first year....dok berkira2 jugak nak beli ke tak....actually miPump lebih murah berbanding avent...dah la double pump...siap ade handle lagik...lama jugak pk...last2 terjebak jugak mbeli sbb time tu ade offer kt fb....miPump ni buat lmbt nk decide sbbnye susah nk cr review kt internet...tp sbb harga yang murah,moto dia pon kecik je nk banding dgn spectra,maka beli jugak...sy mmg dh alah dgn spectra yg mungkin satu masa dulu telah agak menyakitkan cik B....mungkin lain org,lain keserasiannya....syukur alhamdulillah...pembelian miPump ni tak sia2...sy letak pump ni kt ofis je...pump ni wpon moto kecik,tp bunyi ble tahan gak la...tp sbb pump dlm bilik,takde la kisah sgt....dlm masa 10 minit,sy dh ble dpt 8-10oz... depends la,sbb kdg2 pagi2,aqeef dh minum dulu,tu yang hasil tak balance antara kiri dan kanan...so kt ofis kena gigih sket la,pump 2 kali...pagi dan petang....suction pump ni,boleh laras smp 8 level...dan so far sgt serasi dgn sy....10 minit utk 8-10oz,dan dh siap kiri dan kanan(double) sgtla menjimatkan masa sy kt ofis....sambil pump ble wt keje sbb sbelah je tangan pegang utk kedua2 botol...bguna jugak handle tu tau :)

hasil dengan miPump the first year

Kesimpulannya,avent dan miPump the first year keduanya best.Saya tak terasa mahal sgt avent tu sbb sy beli 2nd hand.tp mipump mmg puas hati la dgn harga nya yang murah dan mampu milik.Selain pump,byk lg yg kena gigih kalo nk breastfeeding ni...saya yg bukan penggemar minum air masak dulu,dah jadik peminum 3-4liter air masak sehari~gigih sbb ingt nk fully bf aqeef....doa byk2...supplement pon ambik sbb kesihatan sendri pon nk kena jaga...minum air kurma longan....makan byk sayur...mcm2 lagi la....susah jugak,tp bila tgk hasil susu,tatap muka anak,semangat tu datang berkobar2....so tiap kali malas nk pump,mst nk kena ingatkan diri sendri,abang ilham ibu dah gagal,jadi jangan gagal lagi utk aqeef....Semoga Allah murahkan rezeki aqeef utk dpt susu ibu dlm jangka masa sekurang-kurangnya setahun~lagi lama lagi bagus la...aminnnn....

Permata hati ibu :)
posted from Bloggeroid

Blog baru habis pantang

Blog baru berfungsi semula setelah tuannye baru habis pantang dan cuti selama 3 bulan...ish2...tuan dia mmg melampau sket kadar kerajinannya...actually slalu ingt nk tulis blog setiap kali ade bende menarik yg jadi..tp sbb tak tulis dan2 tu,so lepas kejadian jadik la malas.com.... :D

Alhamdulillah,slamat berpantang dengan jayanya dan turun ke berat asal (berat asal pon ble tahan beratnye...hehehe).... dan setakat hari ini,syukur dan trima kasih jugak pada tuhan kerana mberi rezeki susu badan untuk muhammad ilham aqeef... TQ Allah....Aqeef pon sgt sihat,last checkup 3 bulan aritu,berat dah cecah 6.6kg dah....semangat,lenguh nak dukung....

Pengalaman bsalin Aqeef rasanya banyak perkara dipermudahkan....TQ allah lagi skali...tp sakit bersalin tu rasa la kali ni sbb tak ambik epidural...saje,nak test ketahanan...hahahah....memula,26/12 checkup terakhir sblm bsalin coz due 1/1/13...memula pegi klinik panel dulu...alasannye malas nk menunggu kt hukm...g klinik panel,doc kate mcm lambat lg ni...time tu baby scan pon dh boolat...so bsenang lenang la...tp dlm pada tu,ajak jugak Mr J pegi O&G hukm...nth...rs nk checkup 2 kali plak...dah kekdahnya terlebih rajin,maka ambikla habuannye...doc hukm kate,dh 3cm ni...dia nk admitkan ke ward...alahai...br 3 cm kot...rsnye,kalo xgi checkup tu,ble lagi btahan...so mtk nak g lunch dulu,so petang2 br nk admit...doc kasi...tp time mkn tu,mmg dh bdebar,tp makan la jugak sbb lapar...bdebar sbb kena beranak pada hari tersebut....so pas makan,Mr J pegi hntr kt PAC,trus kena masuk wad....doc td sibuk merisau psl baby besar,padahal dh ckp dh,baby 1st dulu pon besar jugak...dlm paksarela,lepas sy smyg asar,doc dtg suh pecah air ketuban dan nk tolak labour room coz dh 4cm (awal gile kan nk kena msk labour room)... mcm time ilham jugak,kali ni aqeef pon dipecahkan air ketuban...so sy mmg tak rasa cmna air ketuban tu pecah secara semula jadi...

Masuk labour room,dia cucuk induce nk kasi contraction...haaa....time tu,br la \mengerti bagaimana sakit bsalin...ms time ilham,induce pon tak jalan,tak sakit pon...tp kali ni,sakit,tp takde la sakit sangat..sipa ble tido..sesekali tejaga bile terasa contraction...kesian ilham kena tggl kat nursery,sib baik k.yati nk tlg jaga..hari tersebut jugakla,punye la ramai org bsalin,smp midwife pon muka kepenatan....tp paling bsyukur,sbb sepanjang2 proses nk bsalin,dr klinik,masuk wad dan masuk labour room,semua staff samada docs dgn nurses yg btugas,semuanya baik2 dan sgt memudahkan kerja....alhmdllh sgt....masuk labour room pukul 7,induce dlm kol 7.30.....so dok sakit sekejap2 tu,doc dtg la nk check bukaan...kali kedua dia dtg nk check,br je tanya,tetibe dh rs tersangat la sakit...doc tanya awk ade rs nk berak?.."aah,nk terberak sgt ni"...kelam kabut doc...dlm pada dia suh tahan tak kasi push,ibu ni dh menggelupur dah sakit,push jugak...takde nak dengar cakap la time2 sakit tu...so alhmdllah,2 kali push,lahirla Aqeef pada jam 9.25mlm,26/12/2012...tp serius,time nk beranak tu,mengantuk sgt2...tp dia punya memulas tu,ish,sakit betul la...beza sgt dgn time amik epidural...takpe,pengalaman....aqeef kecik sket dari abg Am sbb berat dia 3.7kg...kecik sket je la...xbeza sgt pon sbb abg am 3.98kg..heheheh...

Kenalkan,saya Muhammad Ilham Aqeef
Kali ni,30 hari tu sy pantang sendri kt cheras...sebenarnya pantang sendri takde la susah sgt....awal2 pantang ada la Mr J balik tghari masak...pastu tgh2 tu,adik sy atik datang la mbantu...tp sbnrnye relaks je...takde ape pon yang susah...kalo ada pemanggang happy call pan tu,lagi la best....sekejap sgt masak dan memudahkan org yg jaga kita....sesi mengurut pon sy ambik kt KL la...best acik tu urut dan tungku...lepas 30 hari barula balik kampung..kt kampung mmg dh rs segar,tp umi layan mcm princess lg la...hahahah...kat kampung pon sambung urut,mandi air serai wangi...kirenye pengalaman pantang kali ni lagi best la,lagi2 bile luka bsalin cepat je sembuh..mana taknya,2 botol sehari minum pati ikan haruan dan makan supplement shaklee... mmg target nk sembuh luka cepat sbb luka tu yg mbataskan kite nk buat pape....luka tu pon dlm 7-8 hari dh ok kali ni...Abg Am pagi2 ikut papa g work,hantar dia g nursery....tp dia sedikit tak layan sgt ibu time tu..time awal2 bsalin dulu,dia baik sgt dgn papa...kirenye papalah segalanya...tp tido carik jugak ibu....tp itu awal2 la,skang takde maknenya....ibu la jugak dia carik..cuma bagusnya ilham ni,dia tak buat adik dia,dia sayang aqeef...tak dengki...dia lebih kepada buat prangai yg pelik2 nk tarik phatian dan kite jd nk marah je...tp lepas pantang tu,smpt celebrate bday dia yg ke 3...dh 3 tahun dah muhammad ilham rizqie... :)

Abg Am 3 tahun - 18/02/2013,kite dh jadi ber 4 :)
Dan tahun ni,06/03/2013- maka genaplah umur perkahwinan ibu dengan papa jadi 4 tahun... 4 tahun yang penuh suka duka tangis tawa....4 tahun yang mengurniakan kami 2 org putera yang sangat comel di hati kami...

4 tahun yang lepas
Dalam pada seronok bercuti 3 bulan,ada plak part yang tak seronok nya....yang tak bestnye,staff bwh sy,suzie nak bhenti keje....sedih sgt...lama dh bkhidmat bersama....dh la dia yg byk bbakti utk modul lab...sedih tu memang sedih,tp kalau dia bhenti utk keje yg lebih baik,didoakan semoga semuanya bjalan lancar di sana...yang penting,sy pasti merindui anak buah yang baik dan bagus mcm dia...nora plak slamat bsalin...so masuk keje 1/4 aritu,mmg la haru jugak sbb 2-2 anak buah takde...nasib la dikurniakan seorg anak buah lagi,tp yang ni pon tgh pregnant jugak..takpe la,buat keje mana yg boleh.... :)

uish...ni entry balas dendam ke apa ni...hehehe...itu la dia....byk nak cite,tp len kali la....sudah cukup cukup sudah :D

Dunia baru

Slamat dtg Muhammad Ilham Aqeef dlm keluarga ibu!!!

Add caption
posted from Bloggeroid
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...