Datang dan Pergi

25/07/2014 lahirlah putera ke 3 kami - Muhammad Ilham Aqbar...syukur semuanya selamat...sbnrnye ibu kena serah diri 24hb tu untuk di induce keesokan harinya...ingatkan kali ni hero ibu ni nk keluar mcm abg2 nye,kena induce...tp rupenye dia kasi pengalaman baru pada ibu untuk merasai sakitnya bsalin normal...

Admit dlm kol 12tghari...mcm biasa xsakit pape...rehat2 sambil bdebar dgr katil sebelah sini dan sana mengerang sakit...



Nurse check denyutan jantung baby semua ok..petang,lps solat zohor doc check bukaan..br 3cm..so ptg tu,bila papa dtg,ajak dia jalan pegi ofis sambil ambik brg dan biskut nk mkn kt wad...so dgn baju patient nye,jalan la ke opis dgn harapan jalan byk2 ble la cpt bsalin...btembung dgn prof Ho,smpt dia pegang perut,katanya tinggi lagi ni...prof,perut sy mmg begini,xturun mcm org lain bila nk bsalin...balik wad,mmg rs perut mengeras,tp takde la sakit pon..so ckp kt en.suami,balikla dulu.kang ada pape ibu call..kesian plak kt anak2 kt umah...

Dh bkk puasa,smyg maghrib,en.suami dtg hntr puding cocktail yg xsmpt abiskan..ckp kt dia mcm kerap jgk perut mengeras,tp xde la sakit..ada keluar darah maybe sbb doc check bukaan td..lepas dia balik...g solat isyak...lepas solat,haish,knp rs mcm xsedap perut ni..dlm pada xsedap perut,makan lagik puding smp abis..wakakaka...

Kol 10,tgk jam,dh start kira dia mengeras..xpnh2 kira sblm ni sbb xpnh lak rs lain mcm ni...10 minit skali...ok,xde pape kot...main game lagi...mata xleh lelap dgr org sbelah mengerang sakit...kol 11.30mlm dia buat dh...sakit la plk,mcm nk period..tgk jam 10min 2 kali..pegi kaunter wad nk mtk panadol..kebetulan doc ade,dia kata dia nk check..ok,msk bilik rawatan,check bukaan dh 4cm dan contraction 5min 2 kali..aku xtau pon tu contraction sbnrnye,doc yg ckp...hehehe...so kena tolak msk labour room kol 12mlm...

Kat labour room smpt call en.suami..dia kata ok,ok nnt dia dtg...doc dtg check,pastu msk lg sorg muka serba salah...ibu ni dh sakit,so nk mtk cucuk ubat tahan sakit tp doc tak kasi..dlm muka serba slh tu,dia ckp,'akak,kita tgg prof dtg ye..heartbeat baby tiba2 turun,so xble cucuk ubat'... Ok,berita tu xbagus..dlm kepala pk nk kena csect ke..tp apa2 pon terima asalkan baby selamat..dh se jam,call lg en.suami..pon ckp otw...prof dtg,tp sib baik muka prof xgelabah mcm 2 org doc tu..so prof kata kite monitor dulu..insyaallah ok..

Dlm dok sakit tu suaminye xsmp2..jd pape ke kt dia...call lagi...rupenye 2 kali call td dia ngigau..kali ke 3 br la dia tkejut ckp knp xcall dia dh msk labour room..haishhhh....xcall apenye dh msk kali ke 3 ni...contraction tanpa ubat tahan sakit tu rupenye xmenahan sakitnye..haaa,nk sgt rs contraction kan,rasakan...huhuhu...kol 3 br la en suami smp...lepas tu sakit btubi2 dtg...midwife kata br 6cm,tp anak2 lepas mmg 7cm dh bsalin hakak ni...smp satu saat,sakit dh xble bnafas,time tu mmg ibu dh tau saatnya dh smp..suh papa pggl doc,doc dtg blumba2 dgn midwife...eceh,xdela blumba,tp dgn segera :p ...dia suh tahan,jgn push lg...bila diorg ready je,ibu push...sekali xlepas...kali kedua,dgn sokongan berjemaah para midwife dgn doc,keluarla baby boy seberat 3.47kg pada jam 4.02am dgn tangannya di telinga spt tgh azan...sbb tu nama dia aqbar :) dan sbb tangan dia,drpd ptt xkoyak,tpaksala ibu tahan kena jahitan bhg dlm dan sikit dibhg luar...owh anak...





Alhmdllh sempat la semua org bsahur selepas dia keluar...so ibu xde la rs bsalah sgt dgn doc dan midwife yg btugas tu..tq pd dr.durrah sbb menyambut dan menjahit dgn kemas...so,ada la 3 hr jugak ibu xpuasa kerana melahirkan aqbar...dan berayalah kami sekeluarga di KL sahaja..redho...huhuhu



Ibu xpakai baju raya maka tahun ni ibu tiada dlm gmbr raya family..huhuu...raya ke 3 papa bwk anak2 hntr nenek diorg blk kuantan...dan lepas tu bmulalah sesi pantang sendri...ok je sbb ms aqeef pon pantang sendri...

17/08/2014- berita mengejutkan dari abg...atuk,Mat Yusof telah pegi meninggalkan kami semua..plan untuk balik kg pada 31 ogos dipercepatkan dan mlm tersebut kami pulang...luluh hati..kali terakhir bborak dgn arwah,dia ada ckp,mungkin dia xsmpt jumpa baby ni(ms tu tgh pregnantkan aqbar)... Mmg xsangka apa yg dia ckp benar2 blaku...aqbar xsmpt jumpa moyang dia...

Kami smpt smp sblm arwah dikebumikan...sedih hanya allah yg tau...tp raut wajah arwah sgt tenang dan bersih saat dikapankan...tiada lagi gurauan dan nasihat dr tok ayah...arwah tok ayah suka crita kt semua bila bkumpul yg ibu ni debab ms kecik..dia ingt ibu dh ble bdiri dan dia lepaskan,ibu jatuh gedebuk...masa kecik2 dulu mmg suka balik kg masa cuti dok dgn tok ayah dan tok mek...sedih tgk tok mek...mmg sepanjang 7 mlm kenduri arwah,kami bgilir2 tdo rumah tok mek utk temankan dia...alfatihah,semoga arwah tok ayah berada dlm keberkatan dan ditempatkan dikalangan org2 beriman...

Yang datang membawa kegembiraan...yang pergi membawa kesedihan tp mungkin ada rahmat disebaliknya...2 tarikh yang xakan dilupakan smp bila2... Walaupun Aqbar xsempat jumpa arwah tok ayah,jangan risau,arwah dh kenal Aqbar masa Aqbar dlm perut ibu lagi...

Kisah sedih dan gembira dlm hidup...semoga kita menjadi lebih tabah...
posted from Bloggeroid

1 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...